Dela nyhet
Information från ÖGIF dagen okt 2025
9 nov, 15:04 0 kommentarer
INFORMATION ÖGIF DAGEN OKTOBER 2025, sammanfattning:
ÖGIF är en ideell förening med ca 180 aktiva och 40 ledare. Vi har en kanslist anställd. Resterande arbete görs på vår fritid ideellt och det gör att vi alla måste hjälpas åt!
VAD GÖR STYRELSEN
Sponsorer
Vi sköter om att hitta sponsorer. Ett antal företag i stan som sponsrar oss med lite olika stora summor. Det har blivit något svårare att få in sponsorpengar senast två åren vilket möjligen är kopplat till det allmänna ekonomiska läget i samhället. Vi har lite idéer om hur vi kan synliggöra våra sponsorer bättre. Vi planerar också att upprätta en sponsorstege där man får ökad exponering/reklam ju mer man sponsrar oss med.
Pappersförsäljning
En stor del av intäkterna kommer från försäljning av toalett- och hushållspapper. Föreningen säljer inget annat utan har valt att satsa på endast detta. Inkomsterna går till utbildning av tränare, läger, startavgifter etc.
För att nå beräknad inkomst från pappersförsäljningen förväntas varje familj sälja minst fem balar per termin. Det finns tre varianter av papper; en mindre bal för 250:-, en större med exklusivare papper för 575:- samt ett hushållspapper för 400:-, självklart får man sälja fler än fem balar och på så sätt bidra ytterligare till föreningen!
Gövikenhallen
Slutspurt på renovering pågår där kommunen bland annat lagt nya löparbanor, fräschat upp länghoppsgropen och målat om. Diskussion med kommunen pågår om vem som ska sköta driften. Driften har tidigare betalats av ett antal föreningar som samsats om hallen. Vårt mål att att kommunen ska ta över hela driften förhoppningsvis nästa år. Då kommer det bli lite förändringar i förråd etc. Sista året har vi städat hallen 1-2 ggr/termin, ett arbete som styrelsen gjort.
Jämtkrafthallen
Här sitter vi också med och för diskussion kring halltider etc. Tre föreningar driftar hallen: Ås IF, Trångsviken IF och vi ÖGIF. Varje år sker kommunikation ang. halltider där de olika föreningarna ser lite olika på vad som är rättvist. Vi bevakar för vår del. (Kicki + styrelsen). Krokoms kommun äger hallen, de vill bygga ut den och vill att Östersund kommun ska vara med och betala. ÖGIF tycker egentligen att Östersunds kommun ska satsa på ett bygge av egen hall, vi försöker jobba för detta men det ligger ännu långt bort och som ni kanske läst i ÖP har vi ansökt om pengar för en projektledare som skulle kunna jobba deltid med detta, men politikerna sa nej.
Aktiviteter
Styrelsen är ansvariga för ÖGIF dagen på hösten och uppstartsdag på våren för alla våra medlemmar och föräldrar. Vi hjälper också till att ordna friidrottsskolan under sommaren för allmänhetens barn. Ledare på friidrottsskolan är kommunala ungdomsarbetare och vi strävar efter att våra egna äldre aktiva ska söka och få dessa jobb. God inkomstkälla för föreningen.
Kläder
De flesta av ÖGIFs klubbkläder kan beställas på Stadiums hemsida. Registrera gärna ÖGIF som er förening så får klubben pengar varje gång ni handlar (vad som helst) på Stadium. Vissa kläder, tex tävlingskläder och hoodies beställs 1-2 gånger per år – info när en beställning är på gång kommer ut. Det finns ett minimiantal som måste beställas varje gång. Det finns en ÖGIF facebookgrupp där begagnat kan säljas/köpas.
Det finns några tävlingskläder över just nu, vi tar med dem till julkampen för försäljning.
Vi behöver bli fler i styrelsen så hör gärna av er om ni är intresserade!! Årsmöte på våren i april! I valberedningen sitter Karl Eriksson, även tränare i FP 15.
Tävlingar
Klubben ordnar dessa:
Julkampen, anordnas av de äldre aktiva i klubben.
NUS i slutet av februari
ÖGIF inne i mitten av mars
Storsjöspelen i slutet av maj
2 st grenjakter under sommarsässong
Tävlingsgrupp: Viktoria, Helena, Hasse, Anna, Marcus (kanske fler?) som tillsammans med funktionärer gör tävlingarna möjliga. Vi behöver fler i tävlingsgruppen så intresserade är välkomna!
Andra klubbar ordnar också tävlingar i närområdet.
Funktionärer
För att tävlingar skall kunna genomföras krävs funktionärer, varje familj förväntas vara funktionärer 4 dagar/år. För de flesta funktionärsuppdrag krävs ingen förkunskap. Under hösten + våren kommer utb komma för de som vill utvecklas i rollen och för de som skall vara grenledare på Veteran SM som anordnas av klubben i aug 2026 och förväntas bli en stor inkomstkälla till oss. Så snälla hjälp till så att vi kan fortsätta driva klubben som vi vill!
Kiosk
Styrelsen genom Katarina Nordfjäll är huvudansvariga för kiosken under varje tävling. Man får skriva upp sig som ett funktionärsuppdrag att stå i kiosken och man kan även behöva hjälpa till att t.e.x. handla inför tävlingen. Man får hjälp med handlingslista. Vid varje tävling är också en specifik träningsgrupp ansvariga för att baka kakor till försäljning. Man får minst ett par veckor innan tävlingen veta att man ska baka och lite mer detaljinfo. Det går bra att baka kakorna i förväg och frysa.
Breddtävlingar
FP13 fixar breddtävlingen vintersäsong och FP15 sommarsäsong. Oftast tävling i Stockholm där man åker gemensam buss ner, bor tillsammans på hotell och tävlar och hejar på varandra. Subventionerat pris. FP17 fixar med SM tävlingar.
Träningsgrupperna
Ledarna gör det stora dagliga jobbet och håller i träningsverksamheten. Fixar med tävlingar, SM uttagningar etc. Fler hjälptränare behövs, ffa i de mindre grupperna där vi har många aktiva. Ingen förkunskap krävs!
Föräldraengagemang/grupp. Tanken är att hjälpa träningsgrupperna med sociala aktiviteter tillsammans med tränare. Meddela tränarna om du kan tänka dig att hjälpa till i ditt barns grupp!
Utmärkelser delas ut på ÖGIF dagen för klubbrekord och medaljer i U, J och Senior SM. Vi uppmärksammar även de som deltagit i landslaget, i år på Junior nivå, Nordiska Ungdomskampen som avgjordes i Uppsala i år.